distributieriem vervangen

Wanneer distributieriem vervangen?

In het instructieboekje van de auto staat om de hoeveel kilometer én jaren de distributieriem vervangen moet worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Als u zich houdt aan dit periodieke onderhoud van uw auto betreffende de distributie, dan is er weinig reden om u zorgen te maken.

Soms adviseren we de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen.

Hoe zit dat?

“Hoezo? De autofabrikant bouwt toch een veilige marge in bij het bepalen van de vervangingstermijn?” Ja wel, maar als u weinig km’s rijdt, kan de riem uitdrogen voordat hij volgens de kilometerteller aan vervanging toe is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem harder dan de kilometerstand doet vermoeden. Sommige merken houden hier rekening mee in de onderhoudsschema’s.

Wat als distributieriem breekt?

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of doorslippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motorschade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden. Als de riem is doorgeslipt, merkt u dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Door de jaren heen is de kwaliteit van de materialen sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, maar als het breekt komt dat meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen. Ook als de riem onvoldoende op spanning staat, kan hij gaan doorslippen.

Distributieriem vervangen kosten

Door u te houden aan het onderhoud voor het vervangen van de distributieriem voorkomt u erger. En voorkomt u dat de kosten nog hoger oplopen. Vervanging van de distributieriem of de distributieketting is specialistenwerk. De kosten voor als uw distributieriem vervangen moet worden lopen behoorlijk uiteen, dit heeft vooral te maken met het merk en type van de auto en de tijd dat een monteur met de auto bezig is.

Een auto heeft dus een distributieriem of een distributieketting. De meeste auto’s hebben nog een riem, maar we zien dat steeds meer fabrikanten kiezen voor een ketting. De nadelen van de geluidsproductie zijn tegenwoordig de kop ingedrukt en een distributieketting vergt minder onderhoud. Waar een distributieriem vervangen moet worden (periodiek), is een ketting in principe onderhoudsvrij.

Wat is een distributieketting of -riem en wat doet het?

Om te begrijpen wat een distributieriem of distributieketting doet, moeten we eerst iets uitleggen over de werking van de motor. Daarin zitten onder meer twee belangrijke draaiende delen: de krukas en de nokkenas. Plus een aantal cilinders, waarin het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding wordt gebracht. In elke cilinder zit een zuiger en de cilinders worden afgesloten met kleppen.

Bij het starten gaat de krukas draaien. Daardoor regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. Aan het eind van de krukas draait een tandwiel mee, waaraan de  distributieketting of -riem bevestigd is. De distributieriem is aan de andere kant – ook met een tandwiel – bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas draait, gaat dus ook – via de riem – de nokkenas draaien. De nokkenas regelt de stand van de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Deze samenwerking van zuigers en kleppen (en dus, op de achtergrond, van krukas en nokkenas) zorgt voor de zogenaamde ademhaling in de cilinders en derhalve voor de aandrijving van de auto. Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor.

U kunt zich voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo’n distributieriem of -ketting staat. Hij draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een riem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.