Remvloeistof bijvullen

Remvloeistof veroudert, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. De soorten DOT3 en DOT4 zijn hygroscopisch, dat wil zeggen dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Daardoor wordt het kookpunt verlaagd en kunnen er tijdens het remmen dampbellen in de vloeistof ontstaan. Dan remt de auto niet meer krachtig genoeg, of, in het ergste geval, helemaal niet.

De remvloeistof moet volgens het onderhoudsschema vervangen worden. Meestal is dat elke twee jaar. Meestal doen we dit bij een onderhoudsbeurt. De oude vloeistof moet eruit, de nieuwe erin en het remsysteem moet ontlucht worden.

Het remsysteem van uw auto werkt hydraulisch. Als u de rem intrapt, dan verplaatst zich in de hoofdremcilinder een zuiger. Zo wordt druk uitgeoefend op de remvloeistof in de remleidingen. Die druk plant zich voort naar een wielremcilinder en daarin drukken de zuigers de remblokken tegen de remschijven aan.

Welke soorten zijn er?
Het soort remvloeistof wordt uitgedrukt in DOT. Het cijfer erachter (DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden. Als de remvloeistof kookt, dan werken de remmen niet goed meer.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. U kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Bent u niet zeker van uw zaak, dan kunt u altijd langs komen om het te laten nakijken door onze monteurs.

Remvloeistofservice € 54.95