Distributieriem vervangen
Bij Van der Veen Autogroep begrijpen we dat het vervangen van een distributieriem veel vragen kan oproepen. Wat is een distributieriem of distributieketting, en wat zijn de kosten voor vervanging? We beantwoorden graag uw vragen en maken het eenvoudig om direct een afspraak te maken.
Maak hier een afspraak bij onze vestiging in Groningen (Hoogkerk)
Maak hier een afspraak bij onze vestiging in Oosterwolde
Maak hier een afspraak bij onze vestiging in Gorredijk
Wat is een distributieriem of -ketting en wat doet het?
Om te begrijpen wat een distributieriem of distributieketting doet, is het belangrijk om de werking van de motor te kennen. In een motor draaien twee belangrijke draaiende onderdelen: de krukas en de nokkenas, samen met cilinders waarin het brandstof/luchtmengsel ontbrandt. Elke cilinder bevat een zuiger en wordt afgesloten met kleppen.
Bij het starten van de motor draait de krukas, die de zuigers in de cilinders op en neer beweegt. Aan de krukas is een tandwiel bevestigd dat de distributieriem of -ketting aandrijft. Deze riem of ketting is ook bevestigd aan de nokkenas, die de in- en uitlaatkleppen regelt. Door deze samenwerking zorgt de krukas en nokkenas voor de ‘ademhaling’ van de cilinders en de aandrijving van de auto. Zonder deze distributie werkt de motor niet.
Het belang van de distributieriem of -ketting
De distributieriem of -ketting staat onder enorme spanning, omdat hij met het toerental van de motor draait en kracht moet overbrengen. De riem is gemaakt van sterk kunststof, versterkt met glasvezel en voorzien van een teflon coating. Een ketting bestaat uit gehard staal en vereist olie voor smering, ingebouwd in het motorblok. In tegenstelling tot de ketting, heeft de riem geen smering nodig en is daardoor eenvoudiger te vervangen.
Wanneer distributieriem vervangen?
In het instructieboekje van uw auto staat wanneer u de distributieriem moet vervangen, gebaseerd op kilometers of jaren. Door deze richtlijnen te volgen, voorkomt u problemen. We raden soms aan om de riem eerder te vervangen, vooral na een grote beurt.
“Hoe zit dat? De autofabrikant bouwt toch een veilige marge in bij het bepalen van de vervangingstermijn?” Ja, maar als u weinig kilometers rijdt, kan de riem uitdrogen voordat hij volgens de kilometerteller aan vervanging toe is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem harder dan de kilometerstand doet vermoeden. Sommige merken houden hier rekening mee in de onderhoudsschema’s.
Wat als de distributieriem of -ketting breekt of doorslipt?
Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: breken of doorslippen. Als de riem breekt, stopt de motor. In het ergste geval kan er motorschade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden.
Doorslippen komt voor als de riem onvoldoende spanning heeft of door slijtage. U merkt dat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Moderne riemen breken zelden uit zichzelf, maar doorslippen kan nog steeds voorkomen.
Wat kost het vervangen van een distributieriem of -ketting?
Het vervangen van de distributieriem of -ketting is specialistisch werk. De kosten variëren sterk, afhankelijk van het merk en type van uw auto en de tijd die een monteur nodig heeft. Terwijl veel auto’s nog een distributieriem hebben, kiezen steeds meer fabrikanten voor een distributieketting vanwege de lagere onderhoudskosten en verminderde geluidsproductie. Regelmatig onderhoud voorkomt hoge kosten en mogelijke schade aan uw motor.
Autogarage
Contactgegevens
Vestiging Oosterwolde:
Venekoterweg 1
Tel: 0516-520724
Vestiging Gorredijk:
Badweg 20
Tel: 0513-462845
Vestiging Groningen:
Hoendiep 159
Tel: 050-3137738
Openingstijden
Maandag | 08.00 – 17.00 uur |
Dinsdag | 08.00 – 17.00 uur |
Woensdag | 08.00 – 17.00 uur |
Donderdag | 08.00 – 17.00 uur |
Vrijdag | 08.00 – 17.00 uur |
Zaterdag | 09.00 – 17.00 uur |
Zondag | Gesloten |
© Copyright - Autobedrijf vd Veen | Van der Veen Autogroep
Development door Mountain IT